Op 17 februari 2025 vond een gesprek plaats tussen de Vereniging van vrijescholen, andere profielorganisaties en staatssecretaris Mariëlle Paul over de onderwijskwaliteit.
Tijdens het gesprek werd het belang van een pedagogisch perspectief op onderwijs benadrukt. Dit perspectief kijkt verder dan alleen toetsresultaten en legt de nadruk op de brede ontwikkeling van leerlingen, het welzijn van zowel leerlingen als leraren en de relatie tussen leraar en leerling. Dit is een belangrijk uitgangspunt voor het vrijeschoolonderwijs dat zich richt op de persoonlijke ontwikkeling van kinderen, waarbij naast cognitieve vaardigheden ook sociale, emotionele en kunstzinnige groei centraal staan.
Linda Scheeres, bestuurslid van de Vereniging van vrijescholen, was aanwezig om bij te dragen aan dit belangrijke gesprek. Samen met andere profielorganisaties werden vier belangrijke aanbevelingen gepresenteerd:
Het gesprek met staatssecretaris Mariëlle Paul was een waardevolle gelegenheid om te pleiten voor meer aandacht voor de brede ontwikkeling van leerlingen en minder nadruk op prestatiedruk. Het werd duidelijk dat de toekomst van ons onderwijs niet alleen draait om meetbare resultaten, maar vooral om het welzijn en de persoonlijke groei van kinderen. Dit sluit volledig aan bij de visie van de Vereniging van vrijescholen, die leerlingen wil voorbereiden op een toekomst als sociale, vindingrijke en ethisch verantwoorde burgers.
De Vereniging van vrijescholen werkt in het Profielberaad samen met profielorganisaties Verus, VOS/ABB, VBS, ISBO en VGS.