Vereniging van vrijescholen in gesprek met staatssecretaris Mariëlle Paul over pedagogisch perspectief

Op 17 februari 2025 vond een gesprek plaats tussen de Vereniging van vrijescholen, andere profielorganisaties en staatssecretaris Mariëlle Paul over de onderwijskwaliteit.

Pedagogisch perspectief als uitgangspunt

Tijdens het gesprek werd het belang van een pedagogisch perspectief op onderwijs benadrukt. Dit perspectief kijkt verder dan alleen toetsresultaten en legt de nadruk op de brede ontwikkeling van leerlingen, het welzijn van zowel leerlingen als leraren en de relatie tussen leraar en leerling. Dit is een belangrijk uitgangspunt voor het vrijeschoolonderwijs dat zich richt op de persoonlijke ontwikkeling van kinderen, waarbij naast cognitieve vaardigheden ook sociale, emotionele en kunstzinnige groei centraal staan.

De kernpunten van de dialoog

Linda Scheeres, bestuurslid van de Vereniging van vrijescholen, was aanwezig om bij te dragen aan dit belangrijke gesprek. Samen met andere profielorganisaties werden vier belangrijke aanbevelingen gepresenteerd:

  1. Neem de drie doeldomeinen van onderwijs serieus: Onderwijs draait niet alleen om kwalificatie en socialisatie, maar ook om persoonsvorming. Vrijescholen vinden het belangrijk dat deze drie domeinen elkaar versterken en in samenhang worden gezien om de volledige ontwikkeling van een kind te ondersteunen.
  2. Geef vertrouwen aan leraren: Leraren zijn professionals, en vertrouwen in hun expertise is essentieel. Ze moeten de tijd en ruimte krijgen om echt te investeren in de relatie met hun leerlingen. Dit is een belangrijk uitgangspunt voor vrijescholen, waar de autonomie van de leraar en de relatie met de leerling centraal staan.
  3. Kijk breder naar onderwijskwaliteit: Onderwijs is meer dan alleen toetsresultaten. Zaken zoals motivatie, creativiteit en sociale ontwikkeling zijn niet altijd meetbaar, maar wel cruciaal voor de ontwikkeling van leerlingen. Vrijescholen leggen hier al jarenlang de nadruk op door te werken met leermethoden die de persoonlijke en creatieve ontwikkeling van leerlingen bevorderen.
  4. Zorg voor stabiel beleid en financiering: Stop met incidentgedreven beleid en tijdelijke subsidies. Scholen hebben een langetermijnvisie en stabiele bekostiging nodig om hun pedagogische taak effectief uit te voeren. Dit is een vraag die de vereniging ook stelt aan de formatiepartijen, zoals besproken in hun recente oproep aan de formatie van het kabinet.

Een constructief gesprek over de toekomst van ons onderwijs

Het gesprek met staatssecretaris Mariëlle Paul was een waardevolle gelegenheid om te pleiten voor meer aandacht voor de brede ontwikkeling van leerlingen en minder nadruk op prestatiedruk. Het werd duidelijk dat de toekomst van ons onderwijs niet alleen draait om meetbare resultaten, maar vooral om het welzijn en de persoonlijke groei van kinderen. Dit sluit volledig aan bij de visie van de Vereniging van vrijescholen, die leerlingen wil voorbereiden op een toekomst als sociale, vindingrijke en ethisch verantwoorde burgers.

De Vereniging van vrijescholen werkt in het Profielberaad samen met profielorganisaties Verus, VOS/ABB, VBS, ISBO en VGS.