Podcast 'Onderwijs leiden met hart en ziel'

Als Vereniging van vrijescholen streven we ernaar te laten zien waar vrijeschoolonderwijs voor staat. Hiervoor werken we samen met partijen die onze gezamenlijke visie uitdragen. Een mooi voorbeeld hiervan is de podcast-aflevering 'Onderwijs leiden met hart en ziel - met Wouter Modderkolk'.

Wouter Roggekamp over het vrijeschoolonderwijs
Onderwijs moet gezondmakend zijn en leerlingen moeten leren denken als een zelf.Wouter Modderkolk

In deze aflevering praat podcastmaker Taco Visser met Wouter Modderkolk over wat de belangrijkste taak van het onderwijs is en waarom het belangrijk is dat intenties, ontwerp en de manier van lesgeven goed op elkaar aansluiten.

Wouter is docent aan de Stichtse Vrije School in Zeist, onderzoeker bij het lectoraat ‘Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs’, en promovendus aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij gelooft dat onderwijs gezondmakend moet zijn en dat het leerlingen moet leren zelfstandig te denken. Bij het lectoraat heeft hij verschillende onderzoeken gedaan naar de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen binnen het onderwijs. In zijn promotieonderzoek richt hij zich op de samenhang tussen onderwijspedagogische intenties, onderwijsontwerp en pedagogisch handelen.

Wouter beschouwt zichzelf als een pedagogisch troubadour die zich inzet voor breedvormend onderwijs en vooral samenhang wil brengen. In zijn werk richt hij zich op de pedagogische relatie, de schoolcultuur en de rol van de pedagogische schoolleider. Hij streeft ernaar te verbinden en is geen voorstander van polarisatie. Zoals hij zelf zegt: “Ik ben voor iets en niet tegen iets anders.”

Hoewel Wouter een vrijeschoolleraar in hart en nieren is en zijn onderwijsidealen uit dat onderwijs stammen, richt hij zich op het brede onderwijsveld. Hij vertaalt de taal van het vrijeschoolonderwijs voor een breder publiek. Zo heeft hij bijvoorbeeld de vrijeschoolideeën over reïncarnatie en de mens als geestelijk wezen vertaald in de metafoor van het briefje: “Ga er als leraar vanuit dat iedere leerling een eigen briefje of opdracht heeft. Help die leerling het eigen briefje te leren vinden en het te leren lezen.”

Over de podcastserie 'Onderwijs leiden met hart en ziel

Onderwijsadviseur, opleider van schoolleiders in PO en VO en leraar Taco Visser gaat in zijn podcasts het gesprek aan over relevante literatuur op het gebied van onderwijs-, leiderschaps- of organisatieontwikkeling. Doel van de podcast is om leidinggevenden en leraren in PO, VO en mbo in korte tijd enkele kerninzichten mee te geven op het gebied van onderwijs-, leiderschaps- of organisatieontwikkeling.

Deze aflevering en alle andere boeiende gesprekken zijn nu te beluisteren op Spotify