Dynameïs Methodiek

Euritmie is veel meer dan alleen beweging; het is een krachtig middel om leerlingen te inspireren, te verbinden en te ontwikkelen. BVS Schooladvies biedt een unieke training waarin de vernieuwende Dynameïs Methodiek centraal staat.

Deze methodiek, ontwikkeld door de gepassioneerde euritmist Jiri Brummans en verder uitgewerkt door een team van deskundige euritmisten zoals Lara Brummans, Boudewijn van der Sluijs en Vincent Harry, biedt een frisse kijk op euritmiepedagogie. Het doel? Het enthousiasme van leerlingen aansteken door een beweeglijke en ontdekkende didactiek, waarin creativiteit en samenwerking de sleutelwoorden zijn.

De Dynameïs Methodiek richt zich op het stimuleren van de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen door een lesstructuur die hen uitnodigt om samen te creëren en te ontdekken. Met deze benadering wil BVS Schooladvies bijdragen aan de euritmie van de toekomst, waarbij een organische samensmelting van beweging, muziek en het creatieve proces centraal staat.

Wat maakt de Dynameïs Methodiek zo bijzonder?

  • Doorgaande energiestroom: de doorgaande energiestroom is het belangrijkste kenmerk van de methodiek. In een relatief korte lestijd worden de leerlingen ondergedompeld in een doorgaande stroom van verschillende bewegingsactiviteiten waarbij ze met enthousiasme kunnen instappen.
  • Met elkaar creëren: in een voortdurende interactie, varende op de ingezette bewegingsstroom, vindt een creatieproces plaats tussen de leraar en de leerlingen. Verhalen worden bewegenderwijs tot leven gewekt, muziek krijgt een fysieke bedding.
  • Organische didactiek: met organische didactiek wordt bedoeld, de uit de beweging voortkomende lesovergang.
  • Samenspel tussen beweging en muziek: kenmerkend van de methodiek is de nauwe samenwerking tussen docent en musicus. Deze laatste is meer dan een begeleider. De muziek van de verhalen voor de lagere klassen is vrijwel geheel doorgecomponeerd. Met de timing speelt de musicus in op wat de les op dat moment nodig heeft en versterkt zo beweging en beleving. In de levende interactie ontstaat ruimte voor improvisatie.
  • Samenwerking hoofd, hart en handen: door het voortduren hand in hand gaan van gebaar en beweging vanuit taal en muziek ontstaat er een afwisselend samenspel van hoofd, hart en handen. De oefening in samenspel ondersteunt het leerproces van leerlingen.

Voor wie is deze training?

Deze training is ideaal voor euritmisten, leraren en dansdocenten die hun vakkennis willen verdiepen en nieuwe didactische werkvormen willen ontdekken. De Dynameïs Methodiek biedt een vernieuwende benadering die je helpt om de beleving en de creativiteit in je lessen naar een hoger niveau te tillen.

Deze training leidt niet tot een lesbevoegdheid. Wie een opleiding tot lesbevoegd euritmie- of dansdocent zoekt, kan de vierjarige opleiding Docent Dans/Euritmie aan de Hogeschool Leiden volgen (zowel voltijds als deeltijds).

Blijf op de hoogte van het trainingsaanbod van BVS Schooladvies.