Internationaal

We maken deel uit van de internationale vrijeschoolbeweging. Er zijn wereldwijd zo'n 1.200 vrijescholen in meer dan 70 landen.

lakota waldorfschool

Internationaal netwerk

Vrijeschoolonderwijs wordt gegeven op de hele wereld. De Vereniging van vrijescholen maakt deel uit van dit wijdverspreide internationale netwerk. Dit zijn onze doelstellingen op het gebied van internationale samenwerking:

  • Deel uitmaken van de internationale vrijeschoolbeweging.
  • Versterken van de positie van het vrijeschoolonderwijs, nationaal en internationaal.
  • Voeren van een gezamenlijke lobby voor vrijeschoolonderwijs.
  • Samenwerken aan de doorontwikkeling/innovatie van de vrijeschoolpedagogie.

ECSWE

In Europa zijn vrijescholen via hun nationale verenigingen verbonden aan de ECSWE: Europe Council for Steiner Waldorf Education. ECSWE ondersteunt de belangen van vrijescholen in Brussel bij de Europese Unie en maakt zich sterk voor vrijheid van onderwijs in Europa.
In Europa gaan inmiddels 190.00 leerlingen naar de vrijeschool, verspreid over 802 scholen. Dat blijkt uit de factsheet van de ECSWE, de Europese organisatie voor vrijescholen. Ook hebben zij de algemene pricipes voor het vrijeschoolonderwijs beschreven.

Lees hier de principes:

IASWECE

IASWECE is een internationale organisatie van afvaardigingen uit 28 landen die samenwerkt op het gebied van de zorg en de pedagogie voor het jonge kind van nul tot zeven jaar vanuit de antroposofie. Deze wereldwijde samenwerking vindt plaats via conferenties, vergaderingen, werkgroepen, collaboratieve onderzoeksprojecten, trainingen en verdiepingscursussen en de ontwikkeling van middelen, evenals via partnerschappen en sponsorschappen tussen collega's over de hele wereld.

Internationale gemeenschap

Binnen een internationale gemeenschap weken we samen met:

  • Het Internationaal Forum
    Het International Forum for Steiner/Waldorf Education heeft als taken: het bevorderen van wereldwijde samenwerking tussen vrijescholen, het ondersteunen van vrijescholen in regio’s waar geen nationale vereniging actief is en het leveren van betrouwbare informatie aan autoriteiten en politici over welke scholen zijn aangemerkt als vrijescholen.

  • Bund der Freien Waldorfschulen
    Als vertegenwoordigers van de twee grootste vrijeschoollanden ter wereld hebben de Bund der Freien Waldorfschulen en de Vereniging van vrijescholen met enige regelmaat inhoudelijke uitwisseling.

  • Pedagogische Sectie Goetheanum
    De Pedagogiosche Sectie is een overkoepelende organisatie die zich bezighoudt met onderwijsonderzoek en -ontwikkelingen gericht op door de Antroposofie geïnspireerde pedagogie. Daarbij worden nieuwe impulsen gegeven aan het onderwijs, die leraren vervolgens in de praktijk kunnen brengen.

Charitatieve instellingen

Deze internationele instellingen ondersteunen het vrijeschoolonderwijs charitatief:

  • Internationaal Hulpfonds
    De Stichting Internationaal Hulpfonds (IHF) helpt projecten buiten Nederland die vernieuwing van opvoeding en onderwijs nastreven met de vrijeschoolpedagogie als uitgangspunt. Vrijeschoolpedagogie is uniek en daagt een kind uit zijn persoonlijkheid te ontplooien zowel op intellectueel als op creatief, ambachtelijk, emotioneel en sociaal gebied. Over de hele wereld slaan mensen de handen ineen om op de vrijeschoolpedagogie gebaseerde projecten op te zetten: van Nepal tot tot Afrika, van Armenië tot Brazilië.

  • Vrienden van Waldorfonderwijs
    Die Freunde der Erziehungskunst Rudolf Steiners (Vrienden van de vrijeschool) is een liefdadigheidsvereniging die sinds 1976 meer dan 800 initiatieven in het vrijeschoolonderwijs heeft ondersteund. Ieder jaar werken zo'n 1.800 jongeren op vrijwillige basis in enige vorm mee aan deze projecten. Het meest bekend is de jaarlijkse WOW-day, een campagne van en voor vrijeschoolleerlingen. Meer informatie over het brede werkveld van de Vrienden van de vrijeschool is beschikbaar via de website van de organisatie.

IHF

Tashi Waldorf school in Kathmandu

De Islamitische Vrije School op Zanzibar

Beelden: IHF