Waarom doen we de dingen zoals we ze doen? Hoe kijken we naar leerlingen, onderwijs en ontwikkeling? En hoe brengen we onze kernwaarden tot leven in de praktijk?
In het Vrijeschoolkompas ontdek je alles over de visie achter ons onderwijs: van een veilige leeromgeving tot de pedagogische basis die onze didactiek ondersteunt.
Met trots presenteren wij de vernieuwde versie van het Vrijeschoolkompas. Dit kompas beschrijft de eigentijdse onderwijsvisie van het vrijeschoolonderwijs aan de hand van acht uitgangspunten en biedt inzicht in de achterliggende visie en werkwijze van vrijescholen.
Het vrijeschoolonderwijs gaat uit van een holistische benadering van de mens, geïnspireerd door de antroposofische menskunde. Dit betekent dat we verder kijken dan alleen de cognitieve ontwikkeling en prestaties van een leerling. We richten ons op een evenwichtige persoonlijke ontwikkeling, waarbij lichaam, ziel en geest in harmonie worden ontwikkeld. Door aan te sluiten bij de verschillende ontwikkelingsfasen van kinderen, stemmen we onze pedagogiek en didactiek af op wat leerlingen in elke fase nodig hebben. Dit verklaart waarom we werken zoals we werken: om kinderen te begeleiden tot vrije, zelfstandige en bewuste volwassenen.
Het Vrijeschoolkompas dient als leidraad voor leraren, ouders en andere betrokkenen bij het vrijeschoolonderwijs. Het is opgebouwd rond acht uitgangspunten die de kern vormen van onze onderwijsvisie:
Menskunde: De antroposofische menskunde biedt leraren perspectieven om verder te kijken dan alleen de cognitieve ontwikkeling en prestaties van een leerling.
Ontwikkelingsfasen: Het onderwijs sluit aan bij de verschillende ontwikkelingsfasen van kinderen, met aandacht voor hun fysieke, emotionele en cognitieve groei.
Curriculum: Leraren geven het curriculum vorm op een manier die past bij de ontwikkelingsfase van de leerlingen, waarbij alle vakken in onderlinge samenhang de ontwikkeling van het kind ondersteunen.
Pedagogisch-didactisch handelen: Leraren richten zich niet alleen op het aanleren van kennis en vaardigheden, maar ook op het ontwikkelen van inzicht en enthousiasme bij leerlingen.
Autonomie van de leraar: Leraren krijgen de ruimte om hun lessen zelf vorm te geven, aansluitend op de individuele ontwikkelingsweg van het kind.
Verbondenheid: Vrijescholen bevorderen een sterke gemeenschap door ervaringen en activiteiten aan te bieden die klasoverstijgend of schoolbreed zijn.
Spirituele oriëntatie: Het vrijeschoolonderwijs ondersteunt kinderen in hun zoektocht naar zelfkennis en begrip van de wereld om hen heen.
Onderwijs van mens tot mens: Leraren spelen een cruciale rol door hun kennis en verbondenheid met leerlingen, en verzorgen onderwijs vanuit hun eigenheid.
Elk van deze uitgangspunten wordt verder uitgewerkt en toegelicht op onze website, zodat duidelijk wordt hoe ze in de praktijk worden toegepast en bijdragen aan de ontwikkeling van het kind.
Naast de acht uitgangspunten besteedt het Vrijeschoolkompas aandacht aan belangrijke thema’s die relevant zijn voor het hedendaagse onderwijs. Een van deze thema’s is ‘Diversiteit en Inclusie’, waarin wordt verkend hoe vrijescholen een inclusieve omgeving kunnen creëren waarin alle kinderen zich welkom en gewaardeerd voelen. Door aandacht te besteden aan dergelijke thema’s, streven we ernaar ons onderwijs continu te verbeteren en aan te passen aan de behoeften van de samenleving.
Voor een uitgebreide toelichting op het Vrijeschoolkompas en de bijbehorende thema’s nodigen we je uit om onze website te bezoeken: zie vrijeschoolkompas in het menu hierboven. Hier vindt je verdiepende informatie over elk uitgangspunt en thema, evenals praktische voorbeelden van hoe deze in het vrijeschoolonderwijs worden geïntegreerd.
Heeft u vragen of opmerkingen, of wilt u graag contact opnemen met de werkgroep van het kompas? Stuur dan een e-mail naar de Vereniging van vrijescholen.
Opvoeden en onderwijzen is niet het vullen van een vat, maar het ontsteken van een vlam.Socrates