Een momentopname van het Waldorf100 Festival met een blik op de toekomst
Op 20 september vond in De Fabrique in Utrecht het Nederlandse Waldorf100 Festival plaats. 100 jaar eerder werd de eerste vrijeschool opgericht in Stuttgart. Op verzoek van Waldorf-Astoria fabriekseigenaar Emil Molt zette Rudolf Steiner een school op om de kinderen van zijn werknemers te onderwijzen. Sindsdien groeit het vrijeschoolonderwijs wereldwijd. Vandaag zijn er over de hele wereld meer dan 1.180 vrijescholen in meer dan 70 landen.
Met korte toespraken van verenigingsvoorzitter Rian van Dam en wethouder Anke Klein, met Frans Lutters en onze bijzondere gast Sophia Christina Murphy-Molt, met het aansteken van de Waldorf100 Kaars én met een gezamenlijk lied onder leiding van Marcel van Os. Presentator Sander Bosch hield het overzicht.
Vrijescholen werkten samen aan de Waldorf100 Kaars, die tijdens het festival werd aangestoken met het vuur van de vrijeschool.
Een kort sfeerverslag van het Waldorf100 Festival met onder meer het aansteken van de kaars en het Waldorf100 Lied.
De vrijeschool neemt een hele eigen plaats in, in het brede palet van ons onderwijs. Met aandacht voor de eigenheid van kinderen.Arie Slob
Met een ambachtenstraat...
Een variëteit aan vak- en handwerk en nieuwe ambachten vonden de bezoekers in de Ambachtenstraat, in de buitenlucht van het festival. Van ijzer smeden tot koper slaan, tot manden vlechten. Maar denk ook aan de imker, de houtbewerker, de broodbakker, instrumentenmaker en de keramiek 3D-printer.
Waldorf100 Lied
Tijdens de opening werd het Waldorf100 Lied gezongen. Het stuk werd bewerkt en gearrangeerd door muziekdocent Marcel van Os en uitgevoerd door de studenten van Hogeschool Leiden én het festivalpubliek.
Op de ambachtenstraat werd de Waldorf100 Klok vervaardigd onder leiding van kunstdocent Rik ten Cate. De klok werd na het festival in brons gegoten om vervolgens als wisselklok te kunnen luiden op alle vrijescholen in Nederland.
In de dialoogsessie van de 'Waldorf Tijdcapsule' gaven deelnemers en sprekers hun ideeën over het onderwijs van de toekomst en de rol van de vrijschool. Sneldichter David Mulder vatte de opbrengst in het Waldorf100 Gedicht.
Organisaties en initiatieven rond het onderwijs en de vrijeschoolbeweging vormden samen de Waldorf100 Markt, die bestond uit tientallen kramen. De veelzijdige markt was dé ontmoetingsplek op het festival.
Op het plein werd leerlingenwerk tentoongesteld, er werden vormtekeningen en gedichten gemaakt, enkele films werden vertoond en festivalbezoekers konden een videoboodschap op nemen in de Waldorf100 Babbelbox.
Het docententeam van het Rudolf Steiner College uit Rotterdam toonde het leerplan van de vrijeschool in een performance met euritmische oefeningen.
Ter gelegenheid van '100 jaar vrijeschool' keek het Marecollege in Leiden samen met enkele oud-leerlingen terug op hun schooltijd.
We vroegen de mensen: 'Wat geeft jij jezelf en anderen mee voor de volgende 100 jaar vrijeschoolonderwijs?'
Voor zijn examen maakte vrijeschoolleerling Ian Merkoulov de animatie 'water voor de zondenaar', die werd vertoond op het expositieplein.
...met onder meer deze publicaties, presentaties en verslagen.
De opdracht van het onderwijs
Naar moderne onderwijsvrijheid
Hans passenier
Hanea
Modderkolk
VOL
Nadia